Motivatie en weerstand
Waar weerstand gesprekken en gedragsverandering ondermijnen, zorgt motivatie voor de juiste flow. Maar hoe zorg je voor meer motivatie in een gesprek? Motiverende gespreksvoering heeft als doel om gedragsverandering bij cliënten op gang te brengen. In de eerste fase staat het ontwikkelen van de motivatie van de cliënt om te veranderen centraal. De tweede fase richt zich op het versterken van de betrokkenheid bij veranderingen en op het ontwikkelen van een plan om de verandering te realiseren.
Aan de hand van theorie en praktijkgerichte oefeningen leer je wanneer je op welke wijze en met welke theoretische kennis je de cliënt kunt ondersteunen bij de verandering van zijn of haar gedrag, en leer je een meer coachende rol aan te nemen.
Tijdens deze training krijg je de belangrijkste inzichten. Ook wordt je meegenomen in een aantal belangrijke principes omtrent gedragsverandering. Al met al een zeer interessante dag voor iedere professional die zowel gaat voor achtergrondinformatie als voor praktische tips!
Niveau: | MBO/HBO |
Duur: | variërend van 1 dagdeel tot meerdere dagen |
Locatie: | online & fysiek |
Kosten: | aan deze training/opleiding zijn kosten verbonden |
Voor wie
Deze scholing is zeer zeker van belang voor iedereen die met kwetsbare bewoners en cliënten werkt. Denk hierbij aan schuldhulpverleners, sociaal werkers, mentoren.
Resultaat
- Aan het eind van de dag beschik je over voldoende theorie, tips en inzichten over motivatie, weerstand en gedragsverandering. Deze kennis helpt jou, om waar nodig, je cliënt te ondersteunen bij gedragsverandering.